mandag 12. juli 2010

Brød

Her kommer omsider lavkarbobrødet som jeg baker for tiden. Er veldig fornøyd med dette. Ikke la deg skremme av lang oppskrift, brødet er kjempeenkelt å lage. Best resultat i kjøkkenmaskin med visp, evt stavmikser. Bør eltes godt og lenge.


Basis:
1 beger cottage cheese
5 store egg
ca 1/2 dl olje (raps, oliven etc)

Bland dette godt i kjøkkenmaskin eller stavmikser

"Melblanding"
60 g kruskakli
4 ss glutenmel
3 ts bakepulver
3 ts splenda
2 ts salt
2 ts fiberhusk
2 ts johannesbrødkjernemel
3 - 4 ss linfrø, gjerne knuste
75 g valnøtter, grovhakket
40 g solsikkefrø, hele

Bland dette sammen og ha i basisen.

La dette stå i 10-15 minutter fordi fiberhusk og johannesbrødkjernemelet skal få virke.

Legg bakepapir i en brødform og hell oppi røren (som er sånn passe fast, løsere enn vanlig deig)
Press det godt ned i formen og glatt over.

Steking:
Brødet stekes på 180 grader i 25 min. Skru ned varmen til 150 grader og stek videre i 40 min. Skru opp igjen til 180 grader samtidig som du tar ut brødet av formen og setter det inn igjen på rist. La det stå i ca 20 min.

Brødet avkjøles på rist. Når det er helt kaldt kan det skjæres opp i skiver. Jeg skjærer tynne skiver og får ca 30 stk. Dette skal bli ca 2 karbo pr. skive (har ikke regnet på det selv, fant det på nettet.) Rettelse: ca 1 karbo pr skive! Skivene kan legges i poser i fryseren:)

Må vel nesten legge ut linken til originaloppskriften, den har jeg funnet her.

Før steking
Ferdig resultat



1 kommentar:

  1. Tips: Brukte litt større t-skjeer forrige gang. Det fungerte bra bortsett fra saltet, brødet ble ramsalt, så vær litt forsiktig der. Ellers glemmer jeg ofte steketiden og erfaringen der er at stek det heller lenger enn for lite. Det fungerer kjempebra og gjør ingenting om du glemmer tiden:-)

    SvarSlett